Skip to content
Menu
emissierechten.nl | carbon values
  • home
  • about
  • publicaties
  • juridisch
  • agenda
    • studieochtend 2018
emissierechten.nl | carbon values

Commentaar op het vonnis in de Klimaatzaak; en wat doet het hoger beroep?

Posted on July 5, 2015March 2, 2016

“De rechter heeft zich op glad ijs begeven”

In mijn eerdere column over de Klimaatzaak schatte ik in dat de rechter hooguit uit zou stellen dat de Staat een plicht tot klimaatbescherming heeft en misschien een Klimaatwet moet hebben, maar dat de politiek moet aangeven hoe en waar. Daar moet men technologie voor bekijken en economische en geopolitieke aspecten. Terecht dat Liesbeth van Tongeren daarover met premier Rutte en minister Kamp wil spreken (hopelijk staatssecretaris Mansveld ook).

Mijns inziens heeft de rechter zich op glad ijs begeven door een specifiek reductiedoel -25% in 2020 – op te leggen. Ik vind dat de politiek dat moet doen, en dan wel middels de EU. Dat is veel effectiever en goedkoper. Dat heeft niets met ‘je verschuilen’ te maken: het is nogal aanmatigend dat de rechter de regering dit verwijt maakt! Ik begreep overigens uit diverse media dat de rechterlijke macht het punt wilde maken dat zij een eigen taak in de samenleving heeft en dat de politiek daar niet boven staat. Point taken!

“Of de regering in beroep gaat valt te bezien. Dat zou ook lastig aan burgers uit te leggen zijn”

Echter, de ondergrens van -25% in 2020 komt uit het vorige rapport van het VN Intergovernmental Panel on Climate Change (het vierde Assesment rapport van
het IPCC uit 2007). Dat was bedoeld voor de Klimaattop in Kopenhagen in 2009 en gold voor de industrielanden gezamenlijk, niet voor alle landen apart.
En er is daarna nog wel wat gebeurt: door de crisis zijn de emissies in de industrielanden lager en kan men met minder reductie dezelfde scenario’s halen. Het nieuwste VN-rapport heeft het ook niet meer over een apart doel voor industrielanden, maar 0 in 2100 mondiaal. Dat wat het getal betreft. Het ware beter dat aan de politiek over te laten; of de rechter had een pre-advies van het Europees Gerechtshof kunnen vragen.

Of de regering in beroep gaat valt te bezien. Dat zou ook lastig aan burgers uit te leggen zijn. Het is beter een politiek compromis te vinden. Dat kan gevonden worden langs de volgende lijnen:

  • Nederland doet al met een coalitie van landen mee aan extra reducties voor 2020 van kortlevende stoffen als roet, methaan en HFKs: dat kunnen we al meenemen.
  • Nederland levert het overschot van het Kyotobudget 2008-2012 in en de EU brengt 1-2 miljard van het pre-2020 overschot van emissierechten niet op de markt. In feite zijn dat aanscherpingen van het CO2-doel voor 2020.
  • Het is voor Nederland niet mogelijk om de industrie en energiesector, die vallen onder het Europese emissiehandelssysteem extra CO2-reducties op te leggen: dat zou ook weer extra emissieruimte in andere lidstaten geven.
  • Er is wel ruimte voor CO2-reductie in sectoren die niet meedoen aan het emissiehandelssyteem: dus in warmtegebruik, landbouw en transport. De aankomende Green Deal Nationale Koolstofmarkt wil dat mogelijk maken en financieren. Er zou ook een tender van het ministerie van Infrastructuur en Milieu kunnen komen voor nationale CO2-reductieprojecten, als daar geld voor is.
  • Nederland kan haar verantwoordelijkheid nemen door te zorgen voor extra reductie in het buitenland.
  • Daarnaast is het mogelijk dat de regering, net zoals ze van 2000 tot 2012 deed, CDM-projectenin ontwikkelingslanden financiert. Met name de armste landen staan om deze klimaatfinanciering te springen.

Het is belangrijk dat de politiek zich hierover uitspreekt en de flexibiliteit gebruikt die de rechter laat. De rechter bepaalde dat er extra gereduceerd moet worden; de politiek bepaalt waar en hoe.

Deze column verscheen eerder op Energiepodium.nl.

Cozijnsen:'Walvis géén CO2-krediet'

My TED: Game Theory For Climate

https://www.youtube.com/watch?v=4gTFoec7MAw

Jos Cozijnsen op Podcast van de Kargadoor

https://www.youtube.com/watch?v=8dCcx1R1RRQ

Cozijnsen on carbon markets at FORES

https://www.youtube.com/watch?v=wsqd8eUrdwU

Cozijnsen: Kolen sluiten & ETS bij Pakhuis de Zwijger (op 01:07′)

https://www.youtube.com/watch?v=Gy-mhLE1c_g&t=4046

Categories

Recent Posts

  • Linking Carbon Removals to the EU ETS – with a net negative emissions target after 2040
  • The Swedish Blueprint: CO2 Deals That Deliver on Climate Goals
  • Countries should take cooling targets
  • Whether ETS-2 will be effective in achieving the CO2 targets remains to be seen
  • Hague Court of Appeal will not establish an absolute reduction percentage for Shell
  • Updates and the future of carbon trading
  • Zelf een oogje houden op hitte en fijnstof in de Utrechtse binnenstad
  • While EU prepares Carbon Removal Credits, Green Claim rules threat to block Companies from investing in them

Tags

agriculture Art6 aviation backloading benchmarking Biden carbonclub carboncredits Carbon Leakage CarbonMarket carbontrading Climate co2 co2-prijs compensation CoP21 corsia domestic-offsets emissiehandel emissiemarkt emissierechten Energieakkoord ETS EU2030 EU ETS fijnstof GreenDeal icao ITMO klimaat Klimaatakkoord klimaatverdrag klimaatzaak marktinstrument mijnwater negative emissions net-zero offsets ontbossing ParijsAkkoord paris agreement ParisAgreement redd restwarmte unfccc

Tags

agriculture Art6 aviation backloading benchmarking Biden carbonclub carboncredits Carbon Leakage CarbonMarket carbontrading Climate co2 co2-prijs compensation CoP21 corsia domestic-offsets emissiehandel emissiemarkt emissierechten Energieakkoord ETS EU2030 EU ETS fijnstof GreenDeal icao ITMO klimaat Klimaatakkoord klimaatverdrag klimaatzaak marktinstrument mijnwater negative emissions net-zero offsets ontbossing ParijsAkkoord paris agreement ParisAgreement redd restwarmte unfccc
©2025 emissierechten.nl | carbon values | WordPress Theme by Superbthemes.com